søndag 27. mars 2011

Ullbukse

Denne ullbuksa ble ferdig for en stund siden, og den inngår i mitt garnslankeprosjekt. Her har jeg brukt opp alt jeg hadde av rosa alpakka, tilsammen 8 forskjellige farger. Alpakkagarnet fikk følge av tynt selvstripende sokkegarn som inneholdt rødt, rosa eller burgunder. Resultatet ble ikke så vakkert for øyet, men det gjør ingenting. Det er jo ikke et plagg man  sprader rundt i offentligheten med :-) Den er donert til Yndlingsdatter, og hun er mye utendørs både i jobbsammenheng og i fritiden.

 0220 018

Oppskriften er fra Drops, og den har en grei fasong. Det er glattstrikk foran og bak og ribbestrikk i sidene. Øverst er det en ti centimeder lang ribbekant med 5 vrange og to rette. Det er ikke noe særlig “hold” i den, så jeg har strikket inn en hullrad etter to cm for å sette inn strikk. Uten dette vil buksen sige ned, så strikk er absolutt nødvendig. Hvis jeg lager denne flere ganger, vil jeg i tillegg bruke tynnere pinner på den øverste ribben.

0220 011

0220 005

Mønster: Fra Drops Design , størrelse M
Garn: Tilsammen 460 gr tynt sokkegarn og tynn alpakke
Pinner: 4 mm

Å strikke ullbukse til voksen høres ut som et fryktelig langtekkelig prosjekt. Men denne gikk radig unna, jeg brukte ca to uker på den. Pinne nr 4 hjalp jo også på framdriften. Jeg har tidliger strikket ei voksen ullbukse, den kan du se her.

6 kommentarer:

Monstermønster sa...

Pinne 4 hørtes behagelig ut på et slikt prosjekt! Ullbukser er gull, jeg strikker i fleng til barnehagebarna mine, og mistenker at ullbuksestrikkinga fortsetter i mange år til, de er jo så gode i bruk!

Så kjekt å få brukt mye garnrester!

Kari Aspenes sa...

Kjempestilig bukse!
Jeg hadde glatt gått med den under en tunika (hvis jeg hadde like smekker kropp som modellen:-).

KatrineH sa...

Herlig bukse i gladfarger.

Har også vurdert å lage ullbukse til voksen. Men vet ikke helt når jeg skal få brukt den...

vivveli sa...

Flott! Og så herlig at den er symmetrisk sjøl om du bruker rester! Og så lurte jeg litt da jeg feilaktig leste: selvstrikkende garn! he,he

pakkalakka sa...

Sååå misunnelig på yndlingsdattera!! :) Har prøvd å ønske meg ullbukse i mange år, men må vel snart bare strikke den sjøl *knis*

pakkalakka sa...

Og takk for tips om tynnere pinner og hullrad med strikk! :) Har denne drops-oppskrifta på ønskepinnene jeg :)